• sk

Jíst za dva? Jak na výživu v těhotenství

Sama cítíte, že stará babská rada: „Jen si děvenko dej, musíš teď jíst za dva!“ nebude to pravé. Platila možná v dobách všeobecného nedostatku, kdy bylo těžké nasytit nutriční potřeby těla. Dnes se musí nastávající maminka spíš dobře zorientovat v možnostech a vybrat z nich to, co je nejlepší. Nejen pro vývoj miminka, ale i pro své vlastní zdraví a dobrou kondici před porodem i po něm.

Už během plánování miminka by měla žena myslet na pestrou a vyváženou stravu obsahující dostatečné množství bílkovin, vitaminů a minerálních látek. A také se chovat zodpovědně, omezit pití alkoholu a kávy, přestat kouřit a dopřát si dostatek spánku.

Pro každého… není pro vás

Možná vás překvapí, že už ve fázi plánování miminka by měla žena přestat užívat běžné multivitaminové přípravky a sáhnout raději po vitaminech pro těhotné. Běžné multivitaminy mohou na jednu stranu tělo ženy zbytečně zatěžovat a na stranu druhou nemusí obsahovat dostatek naprosto nezbytných látek jako např. kyselina listová, která je zvláště na počátku těhotenství velmi důležitá. Zásobu těchto látek si tělo nevytvoří ze dne na den, proto se doporučuje začít s užíváním speciálních doplňků stravy pro těhotné s předstihem.

Když je těhotenství potvrzeno, většina žen začne dbát na správnou stravu a zdravý životní styl. Rozhodně ale není pravda, že by žena měla jíst za dva. Spíše dvakrát zdravěji. Jídelníček musí být pestrý, dobře stravitelný, s dostatečným množstvím energie. Pokud by žena vyhověla všem svým chutím, mohla by přibrat na váze více, než je v normě, a tím ohrozit nejen sebe, ale i dítě. U žen s normální hmotností se považuje za normu přírůstek 11,5 – 16 kg.

Co chybí a co přebývá?

Vyvážená a pestrá strava obvykle obsahuje většinu důležitých minerálů a vitaminů. Pouze některé z nich je třeba během plánování miminka a těhotenství doplňovat kvalitními doplňky stavy. Naproti tomu, je celá řada vitaminů a minerálů, které zdravá žena doplňovat nepotřebuje. Zcela jistě zde neplatí přímá úměra – čím delší seznam složek na krabičce, tím lépe.

Na které živiny tedy pestrý jídelníček nemusí stačit a je vhodné je doplňovat formou těhotenských vitaminů?

Kyselina listová je nezbytná pro správný vývoj plodu, zejména jeho nervové soustavy. Její nedostatek může způsobit vážné rozštěpové vady. Protože mozek a mícha děťátka se vyvíjí již během prvního měsíce těhotenství, doporučuje se doplňovat kyselinu listovou ideálně již 3 měsíce před plánovaným otěhotněním.

Vitamin D3 pomáhá tělu přirozeně vstřebávat a vázat vápník. Je nezbytný pro udržení zdravých kostí a zubů matky a pro správný vývoj kostí miminka. S užíváním vitaminu D je doporučeno začít již před těhotenstvím pro podporu reprodukce a pokračovat během těhotenství i v období kojení.

Jód je nutný pro syntézu hormonů štítné žlázy a přispívá ke správné funkci nervového systému. Štítná žláza plodu se vyvíjí od 12. týdne těhotenství a proto je důležité, aby matka měla dostatek jódu už od počátku těhotenství. Dostatek jódu je nezbytný i v období plného kojení děťátka.

DHA je omega-3 nenasycená mastná kyselina, která je nepostradatelná pro lidský organismus. Jejím přirozeným zdrojem je pouze tuk mořských ryb a je tedy pochopitelné, že zajištění dostatečné denní dávky je pro řadu maminek složité. DHA napomáhá správnému vývoji očí a mozku a je klíčová zejména ve druhé polovině těhotenství a při kojení. Během těhotenství se DHA ukládá v tukové vrstvě miminka a to ji umí využívat až do 5. týdne po narození. Dostatečný příjem omega-3 mastných kyselin v průběhu těhotenství také snižuje riziko přecitlivělosti na běžné potravinové alergeny a snižuje závažnost atopické dermatitidy během prvního roku života. Spolu s DHA je vhodné užívat i vitamin E, který chrání omega-3 mastné kyseliny před oxidací a zlepšuje jejich vstřebávání.

OGESTAN® Matka a dítě obsahuje díky optimálnímu složení pouze to, co žena skutečně potřebuje od plánování miminka přes těhotenství a kojení. Nezatěžuje tak její organismus nadbytečnými složkami, které jsou běžně dostupné ve vyvážené stravě.

< Články

  • sk